måndag 24 maj 2010

Nya sjukregler - inget för sjuka

Förra veckan kom två påminnelse brev.
Nej, inte glömda räkningar utan brev från försäkringsbolag gällande försäkringar som jag fått några kronor i från under tiden som jag varit sjukskriven.
Tilläggsförsäkringar som tecknats, inte av mig själv, utan av min arbetsgivare och fack. Dessa försäkringar gäller genom utomordentligt bra formade kollektivavtal. Om någon anställd skulle ha oturen till att tex bli långtidssjuk . (det kan hända vem som helst)
Det första brevet är precis utformat som det andra.

" Vänligen meddela oss om du är frisk. Eller skicka in beslut från försäkringskassan om du fortfarande är sjuk "

Men vilket är jag ? Teoretiskt frisk för att sjukdagarna tagit slut, men fysiskt och i verkligheten är jag inte frisk.
Jag är sedan 1 mars utförsäkrad från sjukförsäkringen, förlåt omförsäkrad, inskriven i det arbetspolitiska programmet - Arbetslivsintroduktion.

Personer som är sjuka, varit frånvarande från arbetslivet olika länge antingen hemma med sjukpenning eller sjukersättning. Dagen D kommer, dagen då du helt enkelt INTE FÅR/KAN VARA SJUK LÄNGRE.
Tanken är att det ska utredas vilken/om man har någon arbetsförmåga under dessa tre månader som programmet pågår.
Att få något dokument från försäkringskassan som säger - sjuk - under arbetsintroduktionen är helt kört. Näe jag räknas som frisk, från den ena dagen till den andra, och där med faller försäkringarna .

Visst, det är bara förlorade pengar det rör sig om, genom omförsäkringen från sjukförsäkring till arbetsförmedling, sisådär fyratusenfemhundra kronor sammanlagt. Tur att det inte handlar om min hälsa...
Ironin flödar.
Hur galet och fel man än tycker att förändringarna av sjukförsäkringen är, så är det att rätta sig i ledet. Möjligen att jag stångar mig blodig, men jag vägrar att vara tyst. Det kan inte påtalas nog, om idiotin som pågår.

Diskussionen om privata sjukförsäkringar är något att ha eller inte hörs då och då.
Men hur fungerande skulle det vara ?
Den dagen dina sjukdagar är slut står du ändå där. Att försäkringsbolagen skulle ändra sina regler och inte gå på beslut från försäkringskassan är inte särskilt troligt. Eller hur är det tänkt ?
En fungerande sjukförsäkring som omfattar ALLA får vi genom en allmän sjukförsäkring. Solidariskt finansierad.
Att återställa trygghet i välfärdsystemen hoppas jag kommer vara en punkt högt upp på listan, när RödGröna tar över i höst.

"– Människor kommer i kläm. Det är så att säga nästan oundvikligt i varje samhällsförändring, säger Fredrik Reinfeldt."

Det handlar inte om några få människor kommit i kläm Reinfeldt. En enda person är en för mycket.


Läs serien om sjukförsäkringen i Corren.

Media: Corren1, 2
Bloggat: DittochDatt, EttHjärtaRÖTT, VeronicaPalm

1 kommentar:

  1. Jag har hela 6 "sjuka" dagar kvar själv, sen tillfrisknar jag så fantastiskt, så underbart och verkligen efterlängtat efter dessa tio år...men, kanske man kunde fått önska sig åtminstone lite bättre hälsa också?

    Har fått mina papper från Afa själv, väck med två tusen i ett snäpp, bostadstillägget likaså, har "tur" som har dotter i skolåldern för då hänger ju bostadsbidraget kvar... förberedde mig hyfsat och flyttade till en tvåa här i vintras. Men sen då?.....

    Innan jag gick sönder, o långt innan epilepsin tittade in.. så fanns ju möjligheten att teckna extra försäkring via facket..jag kände mig för "fattig" och antagligen frisk, läs ung, så av det blev inget så nu står jag där med arslet bart.. Inte så många som vill försäkra en epileptiker nämligen, vi har ju en tendens att kunna göra oss illa, oavsett hur "friska" vi är.

    Lev och må!

    SvaraRadera